torsdag 2 oktober 2008

Abort?

Fastnade framför "Debatt" i kväll och de diskuterade aborter. Tänker inte skriva värsta diskussionen nu, men jag blir så upprörd. Jag är självklart för aborter, det är klart det ska vara lagligt. Tänk själv om du är ung och blir gravid av misstag och verkligen känner att du inte klarar av att ha barn. Många anser att abort är det samma som mord, men jag kan verkligen inte hålla med. Visst är det något levande man dödar, men ett litet foster stort som en ärta, har fortfarande inte blivit en riktig människa, det är fortfarande en del av mamman (om man gör aborten tidigt) och har inte utvecklat en personlighet. Framför allt är det upp till kvinnan själv att avgöra om hon vill behålla barnet eller inte. Någon gubbe kan inte sitta och bestämma vad som är bäst. "Tänk på barnet, det är ett liv, det är mord". Men har du tänkt på kvinnan då? Är inte hon viktig? Blev så arg på den mannen som satt och verkligen anklagade alla kvinnor som gjort abort för mord. Du vet inte hur det känns, du kan inte ens föreställa dig! Jag vet inte heller hur det känns men jag kan dock föreställa mig. Tänk om du blivit våldtagen eller gravid genom incest, hur bra mår du då, och hur kul kommer det barnets uppväxt bli? Så klart tycker jag inte att man ska göra abort om det inte är absolut nödvändigt! Men det måste kvinnan själv få avgöra. Om lagen förbjuder aborter kommer hon göra det ändå, men på ett annat osäkert sätt och riskera sitt eget liv. Och vad sa vi nu? Alla liv är värdefulla!

Dock vet jag inte om jag själv skulle klara av att göra en abort. Man dödar ju faktiskt en del av sig själv. Man dödar något som skulle ha blivit ens son eller dotter. Men de kvinnor som klarar av att fatta det beslutet har jag respekt för. Det är starkt!

2 kommentarer:

Filippa sa...

Jag är också för aborter men dom borde göra om lagarna lite. Asså det finns ju tjejer som gör abort i vecka 20 å det finns foster som klarar sig i vecka 23, det är inte rimligt. Då kan man lika gärna föda barnet och sedan adoptera bort det.

Det finns ju också folk som använder aborter istället för kondomer....inte okej säger jag. Men annars, är jag också för det

Anonym sa...

så sant så sant. bara om det är absolut nödvändigt!